.

Testy letných pneu: úžitkové plášte s katastrofálnym hodnotením

0
0
0
s2smodern

Letné pneumatiky 185/65 R15 dopadli slušne a vyrovnane, pri hodnotení prvého testu rozmeru 215/65 R16C však ADAC a ÖAMTC nešetrili kritikou.

Letná prezúvacia sezóna 2019 sa blíži a kooperácia nemeckého autoklubu ADAC s rakúskymi ÖAMTC (a ďalšími partnermi) ju v predpremiére víta tradičným testom pneumatík. Opäť sa preverovali dva rôzne rozmery. Pri aktuálnom teste letného rozmeru 185/65 R15 sa diali zaujímavé veci a vyplynuli z neho podnety na úvahy.

Udiala sa však veľká premiéra a rovno aj s veľkou drámou: historicky prvý test pneumatík určených prioritne pre ľahké úžitkové vozidlá, s prívlastkom „C“ za rozmerom, konkrétne 215/65 R16C. A hneď pri prvom pokuse tento test dopadol priam tragicky – aspoň podľa celkových výsledkov hodnotiteľov. Budeme však musieť túto kašu zjesť takú horúcu, akú nám ju nemeckí a rakúski šéfkuchári navarili?

Z chvosta na čelo

Rozmer 185/65 R15 je hojne využívaný vozidlami segmentu B, v privátnom sektore, ale aj vo firemných flotilách. Z pohľadu ADAC/ÖAMTC sa v tohtoročnom teste letných plášťov uvedeného rozmeru neudialo nič dramatické a celý 16-členný pelotón dosiahol slušné výsledky, v rozmedzí známok „dobrý“ a „uspokojivý“. Síce žiadnej neudelili najvyššie „veľmi dobré“ hodnotenie, ale zároveň ani jednej pneumatike nepriradili niektorú z dvoch najnižších známok, teda „dostatočný“ a „nedostatočný“.

Presnejšie výsledky v tohtoročnej letnej tabuľke 15-palcových pneumatík ako takej podľa nás nie je nutné slovne rozoberať. Zaujímavé námety však vyplývajú z pohľadu na tento letný test 2019 v porovnaní  s vlaňajšími dvoma testovanými letnými rozmermi. To je aj jeden z dôvodov, prečo v tomto článku pripomíname aj výsledkové tabuľky vlaňajších testov rozmerov 175/65 R14 a 205/55 R16.

ADAC/ÖAMTC - Test letných pneumatík 185/65 R15H (rok 2019). ADAC/ÖAMTC - Test letných pneumatík 175/65 R14T (rok 2018). ADAC/ÖAMTC - Test letných pneumatík 205/55 R16V (rok 2018).
     

Prvý príklad je ďalším dôkazom faktu, ktorý sme pripomínali už v minulosti: Ten istý dezén môže v rozličných rozmeroch dosiahnuť rozdielne výsledky. Pneumatika Maxxis Mecotra si oproti vlaňajšiemu 14-palcovému plášťu zlepšila celkovú známku z 3,4 na 2,8 a z chvosta tabuľky sa presunula do jej prvej polovice. Podobný príklad nájdeme aj pri pohľade do vlaňajších 16-palcových výsledkov, v ktorých Goodyear EfficientGrip Performance získal známku „uspokojivý“, zatiaľ čo tohtoročný 15-palcový plášť je už „dobrý“.

Rozmer 185/65 R15 H sa testoval na Volkswagene Polo.

Oveľa dramatickejší posun, aspoň pri pohľade do tabuľky, však nastal v prípade plášťa Vredestein Sportrac 5. Vlani, s rozmerom 205/55 R16, skončil posledný, v tomto roku však patrí tej istej pneumatike o veľkosti 185/65 R15 dokonca druhé miesto. Tu však my osobne nemáme veľkú chuť hovoriť o celkovom reálnom zlepšení, alebo o relatívnom zlepšení voči súperom. Skôr máme pocit, že tohto roku sa pneumatika skrátka umiestnila tam, kde patrí. Na rozdiel od vlaňajška, kedy ju ADAC/ÖAMTC poslali na dno pre zlyhanie v rýchlostnom teste odolnosti, ktorý vykonávali podľa vlastnej, pre nás trochu nepochopiteľnej metodiky, s pneumatikou podhustenou a trvaním testu dlhším, oproti európskej normovanej skúške. Pripomíname, že európske testovacie predpisy splnila pneumatika už vlani.

From zero to hero: Stačilo nezlyhať v spornom rýchlostnom teste ADAC/ÖAMTC a celková vyváženosť jej výsledkov vyniesla pneumatiku Vredestein Sportrac 5 takmer na vrchol hodnotenia.

Z toho nám vyplýva, že ak sa aj začne test študovať pohľadom na finálnu známku a celkové hodnotenie pneumatiky v teste, v žiadnom prípade tam však netreba skončiť. Je nutné pozrieť sa na výsledky jednotlivých kategórií a poodhaliť metodiku v prípade, ak niektorý z dielčích výsledkov podozrivo vyčnieva.

Prepadli pri premiére

ADAC/ÖAMTC po prvýkrát v histórii otestovali pneumatiky, ktoré sú stredobodom záujmu predovšetkým pre firemnú klientelu a ktoré za číselným kódom označujúcim veľkosť majú pridané ešte písmeno C (z anglického „commercial“ alebo „cargo“). Teda také, ktorých prioritným využitím sú ľahké úžitkové vozidlá. Konkrétne si preklepli 16 rozličných pneumatík so šírkou 215 mm, profilovým číslom 65 a priemerom 16 palcov, čiže 215/65 R16C.

Výsledky naznačujú, že hneď pri premiére prišla hneď prvá facka pre tento typ plášťov. Celkové hodnotenie sa však skladá z čiastkových disciplín a pokusom o ich analýzu sa teoreticky môže ukázať, že tu reálne nemusí ísť až o takú hrôzu. Ale poďme postupne. Najprv sa na testovacie Waterloo „céčkových“ pneumatík pozrieme z pohľadu hodnotenia jeho nemeckého a rakúskeho vykonávateľa. A až potom k nemu pridáme naše vlastné úvahy.

Boja sa vody

Až deväť zo šestnástich účastníkov testu rozmeru 215/65 R16C dosiahlo najhoršie hodnotenie známkou „nedostatočný“. Nie však pre celkovo zlý priemer známok, ale preto, že ADAC/ÖAMTC znížia celkové hodnotenie na úroveň čiastkového hodnotenia v kategóriách, relevantných pre bezpečnosť. Čiže aj keby pneumatika vo všetkých ostatných ohľadoch excelovala a iba v jedinom z bezpečnostných kritérií prepadla, ADAC/ÖAMTC to vyhodnotia ako celkové zlyhanie.

ADAC/ÖAMTC - Test letných pneumatík 215/65 R16C T (rok 2019).

A tak sa stalo, že kategória vlastností na mokrom povrchu vystavila „päťku“ do žiackej knižky väčšiny účastníkov. Ďalšie dva plášte schytali „štvorku“ a najlepšie dopadlo päť pneumatík s celkovou známkou „za tri“. Žiadni dvojkári ani jednotkári. Nie v celkovom hodnotení. Pri posudzovaní odolnosti voči opotrebovaniu však práve naopak áno: až jedenásť zo šestnástich plášťov excelovalo „na výbornú“.

Práve obrovská nevyváženosť výsledkov, v porovnaní s bežnými osobnými pneumatikami, kričí z tohtoročného prvého testu úžitkových plášťov najviac. Na jednej strane dosahovali mimoriadne kilometrové výkony, dokonca za hranicou rekordu celej histórie týchto testov. Zároveň však ADAC/ÖAMTC tvrdo skritizovali skúšané „C“ plášte za ich výsledky na mokrom povrchu, predovšetkým pri brzdení.

Problémové výsledky alebo realita?

Už aj v minulosti sme uvažovali, že sa netreba stať otrokom celkového hodnotenia, ale je užitočné ovládnuť výsledky testu pohľadom na čiastkové kategórie a konfrontovať ich s vlastnými konkrétnymi požiadavkami na pneumatiku. Pri pohľade na to, ako dopadlo historicky prvé testovanie plášťov špecifikácie „cargo/commercial“, pociťujeme túto potrebu ešte markantnejšie.

Je jasné, že predovšetkým podnikatelia a flotiloví manažéri firiem pozorne strážia náklady a rozhodujú sa do veľkej miery aj podľa životnosti pneumatiky. Ako ochotne však budú investovať do plášťov, pri ktorých zrazu uvidia, že im ADAC/ÖAMTC vystavili „nedostatočné“ hodnotenie? Budú ochotní obetovať kilometrový výkon, aby mali lepší pocit, že ich vodiči jazdia s bezpečnejšie brzdiacimi vozidlami, s nižším rizikom nehody za mokra?

Oheň na streche pre vodu pod kolesami: Pneumatiky 205/65 R16C pohoreli v hodnotení ADAC/ÖAMTC pri mokrých testoch.

Otázkou tiež je, do akej miery je metodika testu ADAC/ÖAMTC, využívaná doteraz pre osobné pneumatiky, relevantná aj pre plášte s prívlastkom „cargo/commercial“. Na jednej strane je tu fakt, že vozidlá osobné aj úžitkové, na jednom aj druhom type pneumatiky, jazdia v tej istej premávke, s tými istými pravidlami a predpismi, po tých istých cestách, v tom istom počasí. Prečo by teda mali byť testované a hodnotené podľa iných kritérií?

Na druhej strane, sú pneumatiky s prídomkom „C“ reálne o toľko horšie, alebo tento dojem vznikol iba z dôvodu príliš drsnej metodiky testovania a príliš citlivého hodnotenia ADAC/ÖAMTC? Ak tieto otázky nechceme považovať za rečnícke, budeme si zrejme musieť počkať na ďalšie testy „céčkových“ plášťov a na ďalší celkový vývoj.

V teste odolnosti voči opotrebovaniu sa našlo pár pneu ma tík ešte lepších než bol referenčný priemer SUV plášťov. Pri porovnaní brzdných dráh však bola aj najlepšia „C“ pneuma tika výrazne horšia než referenčný letný plášť bez tohto písmena.

Už teraz tu však predsa len sú ukazovatele, ktoré nám dvíhajú obočie: Akokoľvek veľký otáznik kladieme za relevantnosťou testov ADAC/ÖAMTC, rýchlosť 36 km/h, ktorou ešte išlo najhoršie za mokra brzdiace vozidlo v momente, keď už to najlepšie stálo, nie je možné úplne ignorovať. Rovnako ako fakt, že aj tá najlepšia „cargo/commercial“ pneumatika mala o dobrých 10 metrov dlhšiu brzdnú dráhu na mokrom asfalte, než klasický „osobný“ plášť toho istého typu, bez písmena „C“.

Budúcnosť v znamení „C“

Odhadujeme, že ak by úžitkové vozidlá na „céčkových“ pneumatikách reálne spôsobovali oveľa viac nehôd s vysokou škodovosťou než autá na východiskových „osobných“ plášťoch, poisťovne by asi už bili na poplach, v snahe o ochranu svojich peňazí. Nehovoriac o verejnej mienke, ktorá by sa, živená krvilačnejšie orientovanými médiami, zrejme vzbúrila pri alarmujúcom pomere fatálnych incidentov a ťažkých dopadov na zdravie.

Faktom ale zostáva aj pozoruhodne vysoká odolnosť plášťov typu „C“ voči opotrebovaniu. Pretože majitelia a prevádzkovatelia vozidiel, obúvajúcich takéto plášte, budú podľa nás aj naďalej živiť trh svojím dopytom po pneumatikách s rádovo niekoľkonásobne dlhšou životnosťou. Pravda, ak sa predsa len v budúcnosti neukáže a z viacerých zdrojov nepotvrdí, že ich negatíva, naznačené aktuálnym testom ADAC/ÖAMTC, majú dopad aj na firemné financie, prostredníctvom vyššej nehodovosti a škodovosti.

Ak budete pozorne čítať medzi riadkami a o pneumatikách už niečo viete, sami si isto urobíte názor, do akej miery sú plášte „C“ reálne horšie od osobných a do akej miery viete zužitkovať testovaciu snahu ADAC/ÖAMTC.

V tom prípade sme ozaj zvedaví, o koľko budú časom a vývojom schopné sa tieto špecializované plášte zlepšiť smerom k univerzálnosti, bez straty svojich špecifických pozitív. A ako, ak vôbec, sa budú meniť požiadavky zákazníkov, prevádzkovateľov vozidiel, možno čiastočne aj pod marketingovým tlakom, ktorý dokážu testy pneumatík ak nie generovať, tak určite aspoň akcelerovať. Budúcnosť v tomto smere bude rozhodne zaujímavá.

Text: Ladislav Malák

Foto: ADAC, ÖAMTC a Vredestein

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.